Föreningen Ljungbyheds Militärhistoriska Museum har

bl. a. som syfte att

återspegla militär och social verksamhet vid Ljungbyhed från 1670-talet till 1998
förvalta och vårda materiel som deponerats eller ägs av museet
ge möjlighet till forskning i flygmilitär historia
upprätta referensbibliotek
hålla foto-, film- och videoarkiv
visa flygmateriel och verksamhet i samband med flygning, tillsyn och reparation

Föreningen är öppen för enskilda och föreningar, som har intresse för militärhistoria.

Roger Ragnarsson

Valberedning

Vakant

EKONOMI
Föreningen får ett kommunalt bidrag om 120 000 kronor samt ett bidrag från Ljungbyhed Park om 60.000 kronor. Övriga intäkter omfattar gåvor, entréavgifter, medlemsavgifter och försäljning. Hyran uppgår till drygt 120 000 kronor och utgifter för el, värme, försäkringar mm till ca 90.000 kronor. Osäkerheten vad gäller elpriserna kvarstår.

ÖVRIGT
Allt arbete inom föreningen bedrivs helt ideellt och det behövs mångas krafter för att hålla museet öppet, samt för att sköta arkiv och materiel. Alla intresserade är välkomna att delta i arbetet med att bevara den snart 350-åriga militära epoken på Ljungbyhed.

Antalet besökare under 2023 var drygt 1300. Gruppbesöken ökar har ännu inte kommit upp till samma nivå som före pandemin.

Medlemsantalet är idag 220. Men det finns plats för många fler! Välkomna.