Föreläsningar
Föreläsningarna är öppna för allmänheten
och genomförs i samarbete med
Vi hoppas kunna återkomma med
föreläsningarna.
Genomförda under hösten 2016:
Torsdagen 10 nov:
Skånes Flygvapen – Sven Scheiderbauer
Torsdagen 20 okt: Anslutit till F5 kamratförenings föreläsning
på Golfkrogen
Torsdagen 22 sep: Mitt liv som
militärflygare –
Genomförda under våren 2016:
Torsdagen
14 apr: Mitt liv som pressfotograf -
Torsdagen
17 mar: Finns det renar i Skåne? – Helena
Dådring
Torsdagen
18 feb: Hur byggdes regalskeppet Vasa?
- Karl
Genomförda under hösten 2015:
Torsdagen 19 nov: Om den flygande bonden på Simmelsberga - Christer Esbjörnsson
Torsdagen
15 okt: Om general Bengt G:son Nordenskiöld – Sven Scheiderbauer
Torsdagen
17 sep: Nödlandade/havererade flygplan under andra världskriget i vår närhet –
Genomförda
under våren 2015:
Torsdagen 16 april: Enoch Thulins
Flygskola på Ljungbyhed -
Torsdagen 19 mar: Nya HD/NST
-
Torsdagen 19 feb: Säterier och järnbruk i Snälleröd
och Vägasked –
Torsdagen 20 nov: När Nobile räddades 1928 – Bertil Larsson
Torsdagen 16 okt: Fordonskontroll på väg –
Torsdagen 18 sep: Att skapa fred i ett land – Stig Kryhl
Genomförda under våren 2014:
Torsdagen 10 april: En upp- och nervänd värld – Hasse Rundblad
Torsdagen
Torsdagen 27 feb: Arvid Flory, F5:s
förste chef - Bertil
Larsson
Genomförda under hösten 2013:
Torsdagen 14 nov: Gör hjälpen nån nytta? - Christina Vigre
Lundius
Torsdagen 17 okt: Att skapa fred i ett land - Stig Kryhl
Torsdagen 19 sep: Växthuseffekten - myt eller verklighet? - Bertil Larsson
Genomförda
under våren 2013:
Torsdagen 18 apr: Från lågstadielärare till landshövding - Margareta Pålsson
Torsdagen 21 mar: Försvarsmakten idag - Jan Hindorf
Torsdagen 21 feb: Undervisning och upplevelser i japanska
skolor -
Laila Gustavsson
Genomförda
under hösten 2012:
Torsdagen 15 nov: Bilder från Libyenkriget -
Torsdagen 18 okt: Arktiska expeditioner - Bertil Larsson
Torsdagen 20 sep: Invasionen i Normandie -
Utställning Thulins flygskola
År 1915 startade Enoch Thulin sin flygskola på Ljungbyhed.
Men redan 1910 började
pionjärena Oskar Ask och Hjalmar Nyrop
sina flygförsök på samma hed. Nyrop blev den förste
svensk att med ett svenskbyggt flygplan komma i luften under sensommaren 1910.
Thulin hade startat
flygplantillverkning i Landskrona och då första världskriget bröt ut fick han
sälja flygplan till försvaret. I avtalet ingick att han också skulle utbilda
piloter. Eftersom han hade samarbete med både Ask och Nyrop,
föll det sig ganska naturligt att förlägga flygskolan till Ljungbyhed.
Det var på grund av
kriget flygförbud i hela landet för civila flygplan, utom i områden med
dispens. Thulin fick
Verksamheten växte
efterhand så att även civila elever fick sin utbildning vid skolan. Till och
med några utländska elever antogs.
Sammanlagt utbildades
101 elever vid flygskolan. Många kända namn återkommer senare inom svenskt
flyg. Här utbildades exempelvis Arvid Flory som blev
F5:e förste chef, ”Amaltheamannen” Anton Nilsson och
fröken Elsa Andersson, Sveriges första ”aviatris”. Hon blev samtidigt den siste
eleven, som fick sitt certifikat vid skolan vid midsommartid 1920.
Efter Enoch Thulins haveri med dödlig utgång
Resterna, inklusive
vissa byggnader, såldes på offentlig auktion i slutet av 1920.
Enoch Thulin
Ljungbyhed
Elsa Andersson
Första elevomgången
(Thulin 3:e f.v.)
Hangarer/flygplan
1916